Mimo że minął miesiąc od ujawnienia informacji GDDKiA planującej wybudować w nowej perspektywie 856 km dróg w technologii betonowej, zainteresowanie organizacji branżowych tą kwestią nie słabnie. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa i Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych wystosowały do GDDKiA pismo z żądaniem udostępnienia informacji dotyczących powodów podjęcia decyzji o wybudowaniu tak dużej liczby kilometrów dróg z betonu.
Tajemnicze decyzje GDDKiAOIGD i PSWNA wyrażają zaniepokojenie tym, że
wybór technologii betonowej na tak wielu odcinkach dróg (5-krotnie więcej w stosunku do perspektywy 2007-2013) nie został poddany pod dyskusję branży budowlanej. Obie organizacje sprzeciwiają się takiemu brakowi przepływu informacji w tej istotnej dla nich kwestii.
Izba i Stowarzyszenie proszą GDDKiA o to, czy decyzja odnośnie długości dróg wykonywanych w technologii betonowej już ostatecznie zapadła. Kolejne pytania dotyczą sposobu wyliczenia oszczędności w kwocie 670 mln zł oraz sposobu wyliczenia oszczędności przy zabiegach utrzymaniowych dróg betonowych.
Wykonawcy polegną na betonie?Barbara Dzieciuchowicz, p.o. prezesa OIGD i Andrzej Wyszyński, prezes PSWNA zwracają uwagę na to, że decyzja GDDKiA może negatywnie wpłynąć na branżę drogową. „Kondycja firm wykonawczych i tak jest w tej chwili nie najlepsza. Dosprzętowiły się one do realizacji kończącego się właśnie rządowego programu budowy dróg. Tymczasem marże były tak niewielkie, że jakiekolwiek inwestycje w nowe maszyny i urządzenia do technologii betonowej są po prostu niemożliwe” – czytamy w piśmie.
Przedstawiciele organizacji branżowych podkreślają też, że brak dyskusji z branżą przy wyborze technologii budowy dróg może spowodować utratę zaufania do GDDKiA, która jest największym zamawiającym robót drogowych w Polsce.
Liczne niewiadomeAutorzy pisma do GDDKiA zwracają również uwagę na inne istotne kwestie. Chcą dowiedzieć się, czy Generalna Dyrekcja zdaje sobie sprawę z tego, ile firm w Polsce jest w stanie wykonywać nawierzchnie asfaltowe. Co więcej, drogi betonowe są głośniejsze niż te wykonane w technologii asfaltowej, a to stawia pod znakiem zapytania planowane działania mające zmierzać do ograniczenia liczby ekranów akustycznych na polskich drogach.
OIGD i PSWNA zastanawiają się też, dlaczego GDDKiA dąży do równowagi w ilości dróg betonowych w stosunku do asfaltowych, podczas gdy inne kraje europejskie (poza Belgią) ograniczają ilość dróg betonowych. Organizacje przypominają, że w Niemczech występowały problemy jakościowe na autostradach betonowych – w niektórych przypadkach już po 12 latach eksploatacji takiej drogi i pytają, czy jesteśmy przygotowani na uniknięcie takich błędów. Interesuje je, czy prowadzone są w tym kierunku jakiekolwiek badania.
„Pytania, jakie stawiamy, nurtują branżę drogową i naszych członków. Prosimy jedynie, aby nas wysłuchano i podjęto dyskusję branżową. Nam także, a może przede wszystkim, zależy na tym, aby drogi budowane w Polsce były trwałe i dobre” – kończą swoje pismo organizacje branżowe.